Home » رهنمود خودآموزی علوم اسلامی

رهنمود خودآموزی علوم اسلامی

(بر اساس مذهب حنفی)

 

1

2

3

4

5

اخلاق

گلستان

(سعدی)

«کتاب علم» از احیای علوم‌الدین

(غزالی)

[ع] [ت: فا]

اخلاق محسنی

(مولانا کاشفی)

الذریعه إلی مکارم الشریعة

(راغب اصفهانی)

[ع]

اخلاق جلالی: لوامع الإشراق فی مکارم الأخلاق

[بخش 1بخش 2]

(جلال‌الدین دوانی)

عرفان اسلامی

کیمیای سعادت

(غزالی)

شواهد النبوه

(جامی)

صد میدان

(خواجه عبدالله انصاری)

رسالۀ قدسیه

(خواجه پارسای نقشبند)

مثنوی معنوی

(مولانا)

 

رساله لوایح

(شاه نعمت الله ولی)

فیه ما فیه

(مولانا)

حدیقة الحقیقه

(سنایی)

اصول‌الدین/

علم کلام

عقیدة الطحاویه

(طحاوی)

[ع] [ت: فا]

فقه اکبر

(ابوحنیفه)

[ع] [ت: فا]

الکفایه فی الهدایه

(نورالدین صابونی)

[ع] [EN]

کلام اشعری:

تبصرة الأدله

(ابومعین نسفی)

[ع]

الإقتصاد فی الإعتقاد

(غزالی)

[ع] [EN]

 

سواد اعظم

(حکیم سمرقندی)

شرح عقائد نسفی

(تفتازانی)

[ع] [ت: فا]

زبدة الحقایق

(عین‌القضات)

[ع] [ت: فا]

منطق، فلسفه، و حکمت

رساله منطق

(ابن سینا)

تهذیب المنطق والکلام

(تفتازانی)

همراه با شرحِ فیاض لاهیجی

[ع] [ف]

تهافت الفلاسفه

(غزالی)

[ع] [ت: فا]

مشکاة الأنوار

(غزالی)

[ع] [ت: فا]

اشارات و تنبیهات

[بخش الهیاتبخش عرفان]

(ابن سینا)

[ع] [ت: فا]

رسائل سه‌گانه جرجانی در منطق: صغری، اوسط و کبری

(جرجانی)

هیاکل النور

(سهروردی)

 

فصول المنتزعه

(فارابی)

[ع] [ت: فا]

حکمة الإشراق

(سهروردی)

[ع] [ت: فا]

تفسیر قرآن مجید

تفسیر حسینی

(مولانا کاشفی)

یکی از تفاسیر زیر:

·   «تاج التراجم فی تفسیر القرآن للأعاجم» از ابوالمظفر اسفراینی.

·   «لطائف التفسیر» (تفسیر زاهدی) از ابونصر دروازجکی زاهدی.

·   «بصائر یمینی» از معین‌الدین نیشاپوری غزنوی.

جواهر التفسیر

[فاتحه، بقره، و آل عمران]

(مولانا کاشفی)

 

التیسیر فی التفسیر

(نجم‌الدین نسفی)

[ع]

الجامع الأحکام

(قرطبی)

[ع]

تفسییر مولانا یعقوب چرخی [سورۀ فاتحه و سپاره‌های 29 و 30]

الإتقان فی علوم القرآن

(سیوطی)

[ع] [ت: فا]

تأویلات اهل السنه

(ماتریدی)

[ع]

 

مقدمۀ مولانا کاشفی در «جواهر التفسیر»

[در باب نزول قرآن، علوم قرآن، علم تفسیر، و آداب تلاوت و مطالعۀ قرآن]

انوار التنزیل وأسرار التأويل

(بیضاوی)

[ع]

تفسیر کبیر

(فخرالدین رازی)

[ع]

اصول‌الفقه

الوجیز فی اصول‌الفقه

(زحیلی یا زیدان)

[ع] [ت: فا]

شرح أصول الکرخی

(نجم‌الدین نسفی)

[ع] [ت: فا]

منتخب الحسامی

(اخسیکثی)

همراه با شرح علاءالدین بخاری بنام «التحقیق»

[ع]

میزان الأصول

(علاءالدین سمرقندی)

[ع]

التلویح علی التوضیح

(شرح تفتازانی بر «التنقیح» صدرالشریعه محبوبی)

[ع]

 

کتاب الأصول

(سرخسی)

[ع]

تاریخ و سیر تکامل اصول‌الفقه حنفی

[«تطور الفکر الأصولی الحنفی» هيثم عبدالحميد خزنه]

[ع]

 

المنار الأنوار

(ابوالبرکات نسفی)

همراه با شرح محمود دهلوی

بنام «إفاضة الأنوار»

[ع]

تقویم الأدله

(ابوزید دبوسی)

[ع]

حدیث شریف

اربعین

(جامی)

 

ریاض الصالحین

(نووی)

[ع] [ت: فا]

تيسير مصطلح الحديث

(محمود الطحان)

[ع] [ت: فا]

اللؤلؤ والمرجان فیما اتفق علیه

(بخاری و مسلم)

[ع] [ت: فا]

نوادر الأصول

(حکیم ترمذی)

[ع]

الأربعین

(نووی)

[ع] [ت: فا]

 

أصول الحديث على منهج الحنفيه

(عبدالمجید ترکمانی)

[ع]

 

مشکاة المصابیح

(بغوي و خطیب تبریزی)

[ع] [ت: فا]

فقه، خلاف، و جدل

نور الإیضاح

(شرنبلالی)

[ع] [ت: فا]

الوافی

(ابوالبرکات نسفی)

[ع]

بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع

(کاسانی)

[ع]

حصر المسائل وقصرالدلائل،

شرح منظومة الخلافیات

(نجم‌الدین نسفی)

[ع]

المبسوط

(سرخسی)

[ع]

تاریخ و مصطلحات فقه حنفی

[«الوجیز الوفیّ بمصطلحات المذهب الحنفی» فراس محمد الأسطل]

[ع]

الهدایه

(مرغینانی)

[ع] [ت: فا]

شرح الفصول فی علم الجدل

(برهان‌الدین نسفی)

[ع]

تاریخ، جامعه‌شناسی، و ساینس

عصر صلح

(وحیدالدین خان)

[EN]

اسلام، ساینس و تکنالوژی

(سید حسین نصر و مظفر اقبال)

[EN]

المقدمه

(ابن خلدون)

[ع] [ت: فا]

المنقذ من الضلال

(غزالی)

[ع] [ت: فا]

الملل والنحل

(شهرستانی)

[ع] [ت: فا]

تفسیر سیاسی اسلام

(وحیدالدین خان)

[EN]

دین و ساینس

(وحیدالدین خان)

[EN]

 یادداشت:

·       کتاب‌هایی که به با پس‌زمینۀ تاریک‌تر رنگ‌آمیزی شده اند می‌توانند تنها بخش‌های منتخب از آن‌ها مطالعه شوند. دیگر کتاب‌ها باید بطور کامل خوانده شوند.

·       [ع] یعنی کتاب مورد نظر به زبان عربی است. [ت: فا] یعنی کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است. [EN] یعنی کتاب یا ترجمۀ آن به زبان انگلیسی می‌باشد. درصورتی‌که هیچ یک ازین نشانی‌ها درج نشده باشد، کتاب به زبان فارسی است.

·       کتاب‌های مراحل 1 و 2 برای همه رشته‌ها لازمی و اساسی می‌باشند، صرف نظر ازینکه دانشجو در کدام عرصه یا بخش علوم اسلامی می‌خواهد که بیش‌تر مطالعه کند.

·       مرحلۀ 3 حد متوسط و مرحلۀ 4 به سطح عالی اند.

·       مرحلۀ 5 تنها درصورتی نیاز است که دانشجو خواهان فراگیریِ رشتۀ مورد نظر بگونۀ تخصصی باشد (این امر به کتاب‌هایی که در ردۀ «اخلاق» و ردۀ «تاریخ، جامعه‌شناسی، و ساینس» اند صدق نمی‌کند). با این وصف، مرحلۀ 5 به معنیِ تخصص یافتن در یک رشته نیست، بلکه قدمِ مقدماتی یا آمادگیِ لازمی برای مطالعات تخصصی بیشتر است.

 دانلود نسخۀ پی‌دی‌اف این جدول

جستجو در وبسایت